Branschfakta
- Mediemyndigheten (tidigare Myndigheten för press, radio och tv) publicerar varje år rapporter som ”Medieekonomi”, ”Svenska nyhetsvanor”, ”Mediekonsumtion” och ”Mediepolitik”.
- Kantar Sifo presenterar tre gånger per år räckviddsrapporterna ”Orvesto Konsument”, “Orvesto Näringsliv, “Orvesto Junior” och “Orvesto Internet”.
- Kantar Sifo publicerar också den årliga upplagerapporten ”Audit Rapport”.
- Internetstiftelsen publicerar varje år medievanerapporten ”Svenskarna och internet”.
- Nordicom publicerar mediekonsumtionsrapporten “Mediebarometern” och sammanställningen ”Mediesverige”.
- Reuters Institute vid Oxfords universitet presenterar årligen medievanerapporten ”Digital News Report”.
TU Marknad och insikt, vecka 42 2023
En ny studie om ökad användning av AI i det redaktionella arbetet, ett tydligt generationsgap gällande nyhetskonsumtion och vi belyser raset på annonsmarknaden och spretigheten i mätningarna. Allt i Marknad och insikt.
TU Marknad och insikt, vecka 36 2023
Höstens första Marknad och insikt. Nyhetsbrevet omfattar bland annat en genomgång av ett antal affärsmodeller med stor potential för mediehusen och två olika annonsmarknadsprognoser.
Digital tillväxt stärker morgonpressens läsarintäkter
Ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU) visar morgonpressens samlade läsarintäkter under kvartal 2.
Digital tillväxt räddar morgonpressens totala läsarintäkter
De samlade läsarintäkterna från webben, appar och tryckta tidningar ökade med 2 procent i morgontidningarna under andra kvartalet.
Bred nedgång i morgonpressens annonsintäkter
Morgonpressens annonsintäkter från webben, appar och tryckta tidningar minskade med 12 procent under kvartal 2 2023.
