Branschfakta
- Mediemyndigheten (tidigare Myndigheten för press, radio och tv) publicerar varje år rapporter som ”Medieekonomi”, ”Svenska nyhetsvanor”, ”Mediekonsumtion” och ”Mediepolitik”.
- Kantar Sifo presenterar tre gånger per år räckviddsrapporterna ”Orvesto Konsument”, “Orvesto Näringsliv, “Orvesto Junior” och “Orvesto Internet”.
- Kantar Sifo publicerar också den årliga upplagerapporten ”Audit Rapport”.
- Internetstiftelsen publicerar varje år medievanerapporten ”Svenskarna och internet”.
- Nordicom publicerar mediekonsumtionsrapporten “Mediebarometern” och sammanställningen ”Mediesverige”.
- Reuters Institute vid Oxfords universitet presenterar årligen medievanerapporten ”Digital News Report”.
TU Marknad och insikt, vecka 17 2023
Nyhetsbrevet Marknad och insikt berättar bl a om en kvalitativ studie gjord av Reuters Institute bland marginaliserade grupper för att få en djupare förståelse för vad det är som orsakar sviktande medietillit.
Läsarintäkterna ökade tack vare fortsatt digital tillväxt
Ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU) visar en ökning av morgonpressens konsumentintäkter från webben, appar och tryckta tidningar med 2 procent under 2022.
Digital tillväxt gav svagt ökade läsarintäkter 2022
Morgonpressens samlade läsarintäkter från webben, appar och tryckta tidningar ökade med 2 procent under 2022, jämfört med helåret 2021.
TU Marknad och insikt, vecka 9 2023
Nyhetsbrevet Marknad och insikt handlar denna gång bland annat om några viktiga trender på konsument- och annonsområdet, utvecklingen av hur rörlig bild och ljud konsumeras m m.
Annonsintäkterna ökade 2022 – trots ett tufft fjärde kvartal
Morgonpressens annonsintäkter från webben, appar och tryckta tidningar ökade med 3 procent under 2022, jämfört med helåret 2021. Under kvartal 4 rasade dock annonsintäkterna med 9 procent, relativt kvartal 4 2021. Det visar ny statistik från branschorganisationen...
