Branschfakta
- Mediemyndigheten (tidigare Myndigheten för press, radio och tv) publicerar varje år rapporter som ”Medieekonomi”, ”Svenska nyhetsvanor”, ”Mediekonsumtion” och ”Mediepolitik”.
- Kantar Sifo presenterar tre gånger per år räckviddsrapporterna ”Orvesto Konsument”, “Orvesto Näringsliv, “Orvesto Junior” och “Orvesto Internet”.
- Kantar Sifo publicerar också den årliga upplagerapporten ”Audit Rapport”.
- Internetstiftelsen publicerar varje år medievanerapporten ”Svenskarna och internet”.
- Nordicom publicerar mediekonsumtionsrapporten “Mediebarometern” och sammanställningen ”Mediesverige”.
- Reuters Institute vid Oxfords universitet presenterar årligen medievanerapporten ”Digital News Report”.
TU Marknad och insikt, vecka 22 2024
De amerikanska lokaltidningsläsarna och deras partisympatier, highlights från INMA World Congress och mycket mer i i månadens Marknad och Insikt.
Morgonpressens läsarintäkter oförändrade – annonsintäkterna fortsätter falla
Morgonpressens samlade intäkter från annonsörer och läsare minskade med två procent under 2024 års första kvartal, skriver TU i ett pressmeddelande.
Läsaraffären är oförändrad – men annonsintäkterna fortsätter falla
Morgonpressens samlade annons- och läsarintäkter från webben, appar och tryckta tidningar, medlemsexklusiv statistik från TU.
TU Marknad och insikt, vecka 17 2024
Denna månads nyhetsbrev handlar bland annat om utmaningarna som finns i att attrahera yngre läsare och vi ger några exempel på AI-lösningar som visat sig framgångsrika. Nytt i nyhetsbrevet är kortfattade beskrivningar av konjunkturläget med indikatorer.
TU Marknad och insikt, vecka 13 2024
Marknad och insikt handlar denna gång bl a om INMA:s Media Subscriptions Summit 2024, hur utvecklingen av digital- och printprenumerationer påverkar intäkter över tid, svenska initiativ kring källkritik samt lite om nytt inom AI-området.
