Mediefakta
Vi hjälper dig att hålla koll på vad som händer i medievärlden – för att du ska kunna fatta välgrundade beslut och för att du ska få möjlighet att agera på förändringar i tid.
TU bevakar löpande utvecklingen på annonsmarknaden samt identifierar trender inom bland annat medieanvändning, andra medieslag och medieköpare.
Marknad och insikt. Vi samlar viktiga konsument-, omvärlds- och annonstrender på mediemarknaden.
Information om mediehusen. Kvartalsvis presenterar vi barometrar över mediehusens generella annons- och läsarutveckling samt utvecklingen för internet och mobilannonsering.
Digital tillväxt stärker morgonpressens läsarintäkter
Ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU) visar morgonpressens samlade läsarintäkter under kvartal 2.
Digital tillväxt räddar morgonpressens totala läsarintäkter
De samlade läsarintäkterna från webben, appar och tryckta tidningar ökade med 2 procent i morgontidningarna under andra kvartalet.
Bred nedgång i morgonpressens annonsintäkter
Morgonpressens annonsintäkter från webben, appar och tryckta tidningar minskade med 12 procent under kvartal 2 2023.
Annonsmarknadsraset slår hårt mot morgonpressen
Morgonpressens annonsintäkter från både tryckta och digitala kanaler sjönk under 2023 års andra kvartal. Information exklusiv för TU:s medlemmar.
TU Marknad och insikt, vecka 26 2023
Nyhetsbrevet Marknad och insikt handlar denna gång bl a om hur man bäst argumenterar för en digital prenumeration.
