Mediefakta
Vi hjälper dig att hålla koll på vad som händer i medievärlden – för att du ska kunna fatta välgrundade beslut och för att du ska få möjlighet att agera på förändringar i tid.
TU bevakar löpande utvecklingen på annonsmarknaden samt identifierar trender inom bland annat medieanvändning, andra medieslag och medieköpare.
Marknad och insikt. Vi samlar viktiga konsument-, omvärlds- och annonstrender på mediemarknaden.
Information om mediehusen. Kvartalsvis presenterar vi barometrar över mediehusens generella annons- och läsarutveckling samt utvecklingen för internet och mobilannonsering.
TU Marknad och insikt, vecka 22 2023
Nyhetsbrevet Marknad och insikt berättar denna gång bl a om attributionsmodeller som blivit alltmer ifrågasatta, vilket leder till att ekonometri/Marketing Mix Modelling går en ny vår till mötes. Detta och mer därtill i senaste nyhetsbrevet.
Morgonpressens läsaraffär bromsar in – annonsaffären minskar
De ekonomiskt kärva tiderna satte avtryck i morgonpressens resultat under 2023 års första kvartal och de totala intäkterna minskade med 1 procent.
Läsaraffären står still – annonsaffären backar
Morgonpressens samlade intäkter från annonsörer och läsare minskade med 1 procent under 2023 års första kvartal.
TU Marknad och insikt, vecka 17 2023
Nyhetsbrevet Marknad och insikt berättar bl a om en kvalitativ studie gjord av Reuters Institute bland marginaliserade grupper för att få en djupare förståelse för vad det är som orsakar sviktande medietillit.
Läsarintäkterna ökade tack vare fortsatt digital tillväxt
Ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU) visar en ökning av morgonpressens konsumentintäkter från webben, appar och tryckta tidningar med 2 procent under 2022.
