Mediefakta
Vi hjälper dig att hålla koll på vad som händer i medievärlden – för att du ska kunna fatta välgrundade beslut och för att du ska få möjlighet att agera på förändringar i tid.
TU bevakar löpande utvecklingen på annonsmarknaden samt identifierar trender inom bland annat medieanvändning, andra medieslag och medieköpare.
Marknad och insikt. Vi samlar viktiga konsument-, omvärlds- och annonstrender på mediemarknaden.
Information om mediehusen. Kvartalsvis presenterar vi barometrar över mediehusens generella annons- och läsarutveckling samt utvecklingen för internet och mobilannonsering.
Digital tillväxt gav svagt ökade läsarintäkter 2022
Morgonpressens samlade läsarintäkter från webben, appar och tryckta tidningar ökade med 2 procent under 2022, jämfört med helåret 2021.
TU Marknad och insikt, vecka 9 2023
Nyhetsbrevet Marknad och insikt handlar denna gång bland annat om några viktiga trender på konsument- och annonsområdet, utvecklingen av hur rörlig bild och ljud konsumeras m m.
Annonsintäkterna ökade 2022 – trots ett tufft fjärde kvartal
Morgonpressens annonsintäkter från webben, appar och tryckta tidningar ökade med 3 procent under 2022, jämfört med helåret 2021. Under kvartal 4 rasade dock annonsintäkterna med 9 procent, relativt kvartal 4 2021. Det visar ny statistik från branschorganisationen...
Annonsintäkterna ökade 2022, men dök under kvartal 4
Ny statistik exklusiv för TU:s medlemmar, Q4 samt helår 2022.
TU Marknad och insikt, vecka 4 2023
Nyhetsbrevet Marknad och insikt handlar denna gång bland annat om prognoser och spaningar för 2023.
