Mediefakta
Vi hjälper dig att hålla koll på vad som händer i medievärlden – för att du ska kunna fatta välgrundade beslut och för att du ska få möjlighet att agera på förändringar i tid.
TU bevakar löpande utvecklingen på annonsmarknaden samt identifierar trender inom bland annat medieanvändning, andra medieslag och medieköpare.
Marknad och insikt. Vi samlar viktiga konsument-, omvärlds- och annonstrender på mediemarknaden.
Information om mediehusen. Kvartalsvis presenterar vi barometrar över mediehusens generella annons- och läsarutveckling samt utvecklingen för internet och mobilannonsering.
TU Marknad och insikt, vecka 4 2025
Årets första nyhetsbrev handlar bl a om förtroendefrågan då det amerikanska presidentvalet gjort ämnet mycket uppmärksammat.
TU Marknad och insikt, vecka 47 2024
Nyhetsbrevet handlar i november bl a om allmänhetens förtroende för medier, hur Generation Z kan nås och den senaste utvecklingen inom AI och sociala medier.
Morgonpressens intäkter fortsätter falla – värst för landsortspress
Exklusiv information för TU:s medlemmar om morgonpressens samlade intäkter från annonsörer och läsare.
TU Marknad och insikt, vecka 42 2024
Hur kan lokaljournalistiken utvecklas för att göra verklig nytta för lokala läsare – och hur kan detta kommuniceras till läsarna? Marknad och insikt tittar också på hur amerikanska presidentvalskampanjer kan påverka medierna.
Annonsmarknadsprognos från IRM
Pinfärsk och medlemsexklusiv prognos över annonsinvesteringarna 2024 och 2025.
