Medieskatt

Svenska mediebolag beskattas i praktiken hårdare än globala it-jättar. Dagens regler ger sämre förutsättningar för de medier som satsar på granskande och undersökande journalistik. Och bättre för de som enbart fungerar som reklam- och medieplattformar. Här verkar TU för rättvisa och konkurrensneutrala förutsättningar.

 

TU lägger skarpt förslag om digital-momsen

TU:s VD Jeanette Gustafsdotter och TU:s chefsjurist Per Hultengård har vid ett möte den 24 februari med Finansdepartementet diskuterat – och överlämnat – en skrivelse med förslag om hur den kommande momssänkningen på digitala medier kan genomföras. Läs rapporten...

läs mer

Digitalmoms blir en egen fråga

Frågan om vilken moms det ska vara på digitala medier kommer inte att bakas ihop med en större momsutredning. Det beskedet lämnade finansdepartementet i dag, skriver Medievärlden i sitt nyhetsbrev. Digitalmomsen kommer inte att bakas ihop med övriga momsärenden utan...

läs mer

Opinion

Johan Taubert, vd
076-545 24 05
johan.taubert@tu.se

Pin It on Pinterest