Marknadsföring
Marknadsföringslagen är en så kallad ramlag som innehåller generella regler om reklam. Lagen innehåller bland annat en lista med 31 stycken marknadsföringsmetoder som alltid är förbjudna. För att ett ingripande enligt marknadsföringslagen ska kunna ske mot reklam i tryckt skrift krävs att den är av rent kommersiell natur. Framställningen ska ha ett kommersiellt syfte och rent kommersiella förhållanden till föremål.
Inga resultat hittades
Sidan du begärde kunde inte hittas. Försök förfina din sökning eller använd navigeringen ovan för att lokalisera inlägget.
Inga resultat hittades
Sidan du begärde kunde inte hittas. Försök förfina din sökning eller använd navigeringen ovan för att lokalisera inlägget.
Gäller banksekretess för medier?
Om en redaktion får tips om misstänkt penningtvätt? Vilken roll spelar då banksekretessen vid en eventuell publicering? TU går igenom vad som gäller.
Får vapen synas i annonser?
Är jaktsäsongen på gång? Vad gäller då för annonsering av vapen och vapentillbehör? TU reder ut vad som gäller.
Vad gäller för intervjuer på campingplatser?
Nu i sommar är det många som besöker campingplatser. Hur går en redaktion till väga för att göra intervjuer där? Vilka regler gäller?
Nya regler om distansavtal, abonnemang och ångerrätt
Den 1 maj 2020 ändrades distansavtalslagen. De nya reglerna påverkar till viss del sättet för att ingå abonnemangsavtal och för ångerrätten.
HD fastställer dom i ”järnrörsmålet”
Högsta domstolen har i dag fastställt Patent- och marknadsöverdomstolens dom i det så kallade järnrörsmålet mellan SVT och den förre SD-riksdagsledamoten Kent Ekeroth.
Juridisk rådgivning
Per Hultengård, jurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se
Jan Fager, jurist
08-692 46 06, 073-069 00 31
jan.fager@tu.se
