Marknadsföring
Marknadsföringslagen är en så kallad ramlag som innehåller generella regler om reklam. Lagen innehåller bland annat en lista med 31 stycken marknadsföringsmetoder som alltid är förbjudna. För att ett ingripande enligt marknadsföringslagen ska kunna ske mot reklam i tryckt skrift krävs att den är av rent kommersiell natur. Framställningen ska ha ett kommersiellt syfte och rent kommersiella förhållanden till föremål.
Inga resultat hittades
Sidan du begärde kunde inte hittas. Försök förfina din sökning eller använd navigeringen ovan för att lokalisera inlägget.
Inga resultat hittades
Sidan du begärde kunde inte hittas. Försök förfina din sökning eller använd navigeringen ovan för att lokalisera inlägget.
TU välkomnar ministerrådets beslut om upphovsrätt
EU:s ministerråd röstade i dag för EU:s förslag till nytt upphovsrättsdirektiv. I och med dagens beslut har EU tagit ett avgörande steg mot en gemensam marknad för digital användning av upphovsrättsligt skyddat material. – Ministerrådet röstade i dag för en hållbar...
TU välkomnar EU:s beslut om modern upphovsrätt
EU-parlamentet röstade i dag för EU:s förslag till nytt upphovsrättsdirektiv. I och med beslutet tar EU ett steg närmare en gemensam marknad för digital användning av upphovsrättsligt skyddat material. - Det nya direktivet ökar möjligheterna för att det även i...
Fotoförbud och skärpta regler i domstol
Regeringen föreslår i en proposition att bestämmelserna om fotografering och andra ordningsregler i domstol i vissa fall ska skärpas. Bakgrunden är den tidigare utredningen ”Skärpt ordning och säkerhet i domstol”. Flera av förslagen innebär begränsningar som kommer att påverka journalisters möjligheter att bevaka och rapportera från domstolar. Lagändringarna börjar gälla den 1 juli 2019.
Allmänna råd vid ansökan om stöd för lokal journalistik (2 av 2)
Myndigheten för press, radio och tv har nu meddelat att den så kallade ansökningsportalen för det lokala mediestödet kommer att öppnas den 4 mars och stängas den 5 april. Ansökningsperioden för år 2019 löper alltså under denna tid.
Tips vid ansökan om stöd för lokal journalistik (1 av 2)
Som TU tidigare informerat om har Myndigheten för press, radio och tv antagit sina föreskrifter för det nya mediestödet. På sin sajt har myndigheten också lagt ut det 28-sidiga dokumentet ”Vägledning inför ansökan om mediestöd”. TU vill i det följande fästa uppmärksamhet vid vad som särskilt är att tänka på för den som ansöker.
Juridisk rådgivning
Per Hultengård, jurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se
Jan Fager, jurist
08-692 46 06, 073-069 00 31
jan.fager@tu.se
