Marknadsföring
Marknadsföringslagen är en så kallad ramlag som innehåller generella regler om reklam. Lagen innehåller bland annat en lista med 31 stycken marknadsföringsmetoder som alltid är förbjudna. För att ett ingripande enligt marknadsföringslagen ska kunna ske mot reklam i tryckt skrift krävs att den är av rent kommersiell natur. Framställningen ska ha ett kommersiellt syfte och rent kommersiella förhållanden till föremål.
Inga resultat hittades
Sidan du begärde kunde inte hittas. Försök förfina din sökning eller använd navigeringen ovan för att lokalisera inlägget.
Inga resultat hittades
Sidan du begärde kunde inte hittas. Försök förfina din sökning eller använd navigeringen ovan för att lokalisera inlägget.
Överenskommelse om upphovsrätt i EU
EU är på god på väg att modernisera upphovsrätten och ge utgivare en möjlighet att få betalt för sina investeringar. Hittills har nätjättarna kunnat kapitalisera på dessa gratis.
Ansvarig för tidningarnas webbtjänster och söktjänster – vad betyder de nya ändringarna i mediegrundlagarna för mig?
Den 1 januari 2019 trädde flera ändringar i mediegrundlagarna – tryckfrihetsförordningen (TF) och yttrandefrihetsgrundlagen (YGL) – i kraft. TU vill med denna information fästa uppmärksamhet vid vad de viktigaste ändringarna närmare betyder för TU:s medlemmar.
TU:s rekommendationer avseende spelannonsering
TU:s spelannonsgrupp har uppdaterat organisationens rekommendationer för spelannonsering. Dessa rekommendationer uppdateras med jämna mellanrum och allt eftersom praxis eller regler förändras och ska därför ses som ett levande dokument. Vid osäkerhet kan medlemmarna kontakta TU:s juridiska avdelning.
TU:s analys om sänkt moms för digitala produkter – vad innebär det för TU:s medlemmar
Finansdepartementets aktuella förslag: Skattesatsen ska sänkas till sex procent på produkter som tillhandahålls på elektronisk väg och motsvarar böcker, tidningar och tidskrifter samt andra liknande produkter som i dag beskattas med sex procent. Produkter som helt...
Nya regler för lotterier på ny spelmarknad
I och med att Sverige får en ny spellag från den 1 januari 2019 sker det också en rad andra förändringar. En viktig förändring innebär att vissa lotterier och kombinationer, som tidigare har varit tillståndspliktiga, kommer att vara fria att anordna.
Juridisk rådgivning
Per Hultengård, jurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se
Jan Fager, jurist
08-692 46 06, 073-069 00 31
jan.fager@tu.se
