Branschfakta
- Mediemyndigheten (tidigare Myndigheten för press, radio och tv) publicerar varje år rapporter som ”Medieekonomi”, ”Svenska nyhetsvanor”, ”Mediekonsumtion” och ”Mediepolitik”.
- Kantar Sifo presenterar tre gånger per år räckviddsrapporterna ”Orvesto Konsument”, “Orvesto Näringsliv, “Orvesto Junior” och “Orvesto Internet”.
- Kantar Sifo publicerar också den årliga upplagerapporten ”Audit Rapport”.
- Internetstiftelsen publicerar varje år medievanerapporten ”Svenskarna och internet”.
- Nordicom publicerar mediekonsumtionsrapporten “Mediebarometern” och sammanställningen ”Mediesverige”.
- Reuters Institute vid Oxfords universitet presenterar årligen medievanerapporten ”Digital News Report”.
TU Marknad och insikt, vecka 21 2025
Nyhetsbrevet för maj innehåller inspirerande exempel och undersökningar från branschen samt AI- och marknadstendenser.
Morgonpressens intäkter vänder uppåt
Ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna kring morgonpressens samlade intäkter från annonsörer och läsare.
Morgonpressens intäkter ökar något
Morgonpressens samlade intäkter från annonsörer och läsare ökade med en procent första kvartalet 2025.
TU Marknad och insikt, vecka 16 2025
Trump 2.0 närmar sig de 100 dagarna och man kan ana hur påverkan på nyhetsmedier blir. Men motståndskraften i branschen växer med nya initiativ inom affärstänk och AI-lösningar.
TU Marknad och insikt, vecka 12 2025
Månadens Marknad och insikt innehåller denna gång bland annat upplagestatistik från Storbritannien och USA, goda exempel och innehållsrika rapporter.
