Medieskatt
Svenska mediebolag beskattas i praktiken hårdare än globala it-jättar. Dagens regler ger sämre förutsättningar för de medier som satsar på granskande och undersökande journalistik. Och bättre för de som enbart fungerar som reklam- och medieplattformar. Här verkar TU för rättvisa och konkurrensneutrala förutsättningar.
Dags att sjunga ut om digitalmomsen
Regeringen har nu ett ypperligt tillfälle för att verka för en snabb ändring av EU:s momsdirektiv för att säkerställa medborgarnas tillgänglighet till nyheter – inte minst på landsbygden.
“Digitalmomsen en fråga om demokrati och överlevnad”
I Sverige och många andra EU-länder omfattas tidningar och böcker av en reducerad momssats. Det för att främja läsande, kvalitetsjournalistik och demokratisk debatt. I Sveriges fall är momsen sex procent i stället för 25 procent. Men den lägre momssatsen gäller bara...
TU ökar trycket för rättvis digitalmoms
I Sverige har tryckta och digitala medier olika momssatser. Tryckta tidningar har en moms på 6 procent medan digitala har en moms på 25 procent. Skillnaden beror på EU:s momsregler som inte tillåter medlemsländerna att ha en reducerad moms på så kallade digitala produkter.

