Public service
TU anser att public service har en viktig och i vissa fall omistlig roll i det svenska medieutbudet. Men public service-uppdraget måste definieras tydligare. Vad det handlar om är en offentligt finansierad verksamhet som konkurrerar med fria medier. Den bör inte, genom till exempel utvidgning till nya verksamheter, tillåtas undergräva förutsättningarna för andra medier att verka.
TU:s kommentar gällande tilläggsdirektivet för public service-utredningen
TU välkomnar regeringens tilläggsuppdrag till public service-kommittén om att bland annat se över hur public service publicerar sig online och vad som ska räknas som kärnverksamhet och kompletterande verksamhet.
Sätt gränser för public service
Public service villkor är inte bara en fråga för SVT, SR och UR. Finansieringsfrågor, anslagsnivån och uppdraget måste utredas och behandlas gemensamt. Och det utifrån situationen på hela mediemarknaden. Det skriver bl a Jeanette Gustafsdotter, vd TU och Raoul Grünthal, vd Schibsted Sverige och ordförande TU, på SvD Debatt.
Låt oss prata seriöst om public service!
Vi läser – med stigande förvåning – i Dagens Nyheter (26/2) en debattartikel, undertecknad av den tidigare postgeneralen Ulf Dahlsten och tidigare VD:n för SR, Mats Svegfors, som synes gå ut på att vi som företräder icke-statliga medier i Sverige och försöker föra en...
Dags att sätta gränser för public service-uppdraget!
Public service är viktigt och angeläget! Och det är viktigt att public service- företagen kan nå ut till alla medborgare, inte minst där andra inte tar en plats. Men lika viktigt är det att sätta gränser för public service-uppdraget, så att man inte skadar...
”SVT tänjer på reglerna och snedvrider konkurrensen”
Hoten mot de svenska medieföretagen kommer i dag från två olika håll: från de globala onlinejättarna – och från public service. Strukturomvandlingen av mediemarknaden är genomgripande till följd av teknisk utveckling, förändrade konsumtionsmönster och ny konkurrens om...

