Marknadsföring
Marknadsföringslagen är en så kallad ramlag som innehåller generella regler om annonser, reklam och liknande. Lagen innehåller bland annat en lista med marknadsföringsmetoder som är förbjudna. För att ett ingripande enligt marknadsföringslagen ska kunna ske mot reklam i tryckt skrift krävs att den är av rent kommersiell natur. Framställningen ska ha ett kommersiellt syfte och rent kommersiella förhållanden till föremål.
Remissvar på kommissionens förslag till direktiv om gröna påståenden
Tidningsutgivarna har getts tillfälle att yttra sig över kommissionens förslag till direktiv om verifiering och kommunikation om uttryckliga miljöpåståenden KN2023/02755.
Rätt i annonsen – uppdaterad version
Rätt i annonsen är en handbok – exklusiv för TU:s medlemmar – som ger snabb juridisk vägledning i reklam- och marknadsföringsfrågor.
Uppdaterad version av Rätt i annonsen
Rätt i annonsen är en handbok – exklusiv för TU:s medlemmar – som ger snabb juridisk vägledning i reklam- och marknadsföringsfrågor.
Vapen, alkohol och kommunala bolag
TU:s jurister informerar kring frågor om juridik, etik och publiceringsbeslut och delar här med sig till medlemmarna.
Remissvar om skriftlighetskrav vid telefonförsäljning
TU håller med utredningen om att det inte behövs ytterligare inskränkningar avseende telefonförsäljning.
Juridisk rådgivning
Per Hultengård, jurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se
Jan Fager, jurist
08-692 46 06, 073-069 00 31
jan.fager@tu.se