Marknadsföring
Marknadsföringslagen är en så kallad ramlag som innehåller generella regler om annonser, reklam och liknande. Lagen innehåller bland annat en lista med marknadsföringsmetoder som är förbjudna. För att ett ingripande enligt marknadsföringslagen ska kunna ske mot reklam i tryckt skrift krävs att den är av rent kommersiell natur. Framställningen ska ha ett kommersiellt syfte och rent kommersiella förhållanden till föremål.
Digitalmoms – några tillämpningsfrågor
Den 1 juli 2019 sänktes momsen på digitala publikationer till 6 procent. Men hur ska den tillämpas? Och på vad? TU:s jurister reder ut frågorna.
Digitalmomsen beslutad av riksdagen – vilken momssats ska jag tillämpa?
Riksdagen beslutade i dag formellt om att sänka digitalmomsen från 25 till 6 procent. Lagändringen träder i kraft den 1 juli 2019. TU har fått en del frågor om vad som gäller vid fakturering och betalning före och efter detta datum. Frågan behandlas i regeringens...
TU:s rekommendationer avseende spelannonsering
TU:s spelannonsgrupp har uppdaterat organisationens rekommendationer för spelannonsering. Dessa rekommendationer uppdateras med jämna mellanrum och allt eftersom praxis eller regler förändras och ska därför ses som ett levande dokument. Vid osäkerhet kan medlemmarna kontakta TU:s juridiska avdelning.
Nya regler för lotterier på ny spelmarknad
I och med att Sverige får en ny spellag från den 1 januari 2019 sker det också en rad andra förändringar. En viktig förändring innebär att vissa lotterier och kombinationer, som tidigare har varit tillståndspliktiga, kommer att vara fria att anordna.
Regler vid realisation och utförsäljning
När får ord som rea, konkurs och utförsäljning användas i annonsering? TU har satt samman en kortfattad förklaringstext.
Juridisk rådgivning
Per Hultengård, jurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se
Jan Fager, jurist
08-692 46 06, 073-069 00 31
jan.fager@tu.se
