Marknadsföring
Marknadsföringslagen är en så kallad ramlag som innehåller generella regler om reklam. Lagen innehåller bland annat en lista med 31 stycken marknadsföringsmetoder som alltid är förbjudna. För att ett ingripande enligt marknadsföringslagen ska kunna ske mot reklam i tryckt skrift krävs att den är av rent kommersiell natur. Framställningen ska ha ett kommersiellt syfte och rent kommersiella förhållanden till föremål.
Inga resultat hittades
Sidan du begärde kunde inte hittas. Försök förfina din sökning eller använd navigeringen ovan för att lokalisera inlägget.
Inga resultat hittades
Sidan du begärde kunde inte hittas. Försök förfina din sökning eller använd navigeringen ovan för att lokalisera inlägget.
Vägledning kring TDM och AI m m
Information kring rättigheter enligt EU-lagstiftningen, och praktiska råd om hur man utövar dessa rättigheter.
Uppdatering om DSA och DMA
Som en uppföljning/påminnelse om DSA och DMA har TU sammanställt en liten uppdatering kring dessa lagpaket – och specifikt kring en del av de förbud och förpliktelser som följer av främst DMA. Medlemsexklusivt.
TU säger nej till utökade preventiva tvångsmedel – källskyddet äventyras
I utredningen lämnas ett antal förslag som innebär en kraftig utvidgning av användandet av hemliga tvångsmedel.
TU säger nej till höjd spelskatt
Finansdepartementet har föreslagit en höjning av punktskatten på spel från 18 till 22 procent. TU avstyrker i ett yttrande.
Remissvar om förstärkt konsumentskydd
TU har svarat på remissen “Ett förstärkt konsumentskydd mot riskfylld kreditgivning och överskuldsättning”.
Juridisk rådgivning
Per Hultengård, jurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se
Jan Fager, jurist
08-692 46 06, 073-069 00 31
jan.fager@tu.se
