Marknadsföring
Marknadsföringslagen är en så kallad ramlag som innehåller generella regler om reklam. Lagen innehåller bland annat en lista med 31 stycken marknadsföringsmetoder som alltid är förbjudna. För att ett ingripande enligt marknadsföringslagen ska kunna ske mot reklam i tryckt skrift krävs att den är av rent kommersiell natur. Framställningen ska ha ett kommersiellt syfte och rent kommersiella förhållanden till föremål.
Inga resultat hittades
Sidan du begärde kunde inte hittas. Försök förfina din sökning eller använd navigeringen ovan för att lokalisera inlägget.
Inga resultat hittades
Sidan du begärde kunde inte hittas. Försök förfina din sökning eller använd navigeringen ovan för att lokalisera inlägget.
Viktigt att JK överklagar dom om pressfrihet
TU uppmanar Justitiekanslern att överklaga en tingsrättsdom om rätt till skadestånd, då staten ansetts brutit mot mänskliga rättigheter efter att en kvinna filmats med dold kamera i ett SVT-reportage.
Grundlagsändringar 1 januari 2023
Den 1 januari genomförs flera ändringar i tryckfrihetsförordningen (TF) och yttrandefrihetsgrundlagen (YGL).
Budgetpropositionen för 2023 beslutad av riksdagen (mediestödet)
Riksdagen har nu antagit regeringens förslag till statsbudget för år 2023.
Rapport från TU:s Europaarbete
Möte med den europeiska medieorganisationen News Media Europe (NME):s upphovsrättsgrupp, samt nordisk heldag om Media Freedom Act (MFA).
Tidningsutgivarna har svarat på en remiss – En oavvislig ersättningsrätt
TU delar utredningens slutsatser och anger bland annat att det inte finns tillräckliga skäl att införa en så kallad oavvislig ersättningsrätt, som enligt TU vara svår att förena med allmänna förmögenhetsrättsliga tankegångar och kan leda till mindre rimliga resultat.
Juridisk rådgivning
Per Hultengård, jurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se
Jan Fager, jurist
08-692 46 06, 073-069 00 31
jan.fager@tu.se
