Marknadsföring
Marknadsföringslagen är en så kallad ramlag som innehåller generella regler om reklam. Lagen innehåller bland annat en lista med 31 stycken marknadsföringsmetoder som alltid är förbjudna. För att ett ingripande enligt marknadsföringslagen ska kunna ske mot reklam i tryckt skrift krävs att den är av rent kommersiell natur. Framställningen ska ha ett kommersiellt syfte och rent kommersiella förhållanden till föremål.
Inga resultat hittades
Sidan du begärde kunde inte hittas. Försök förfina din sökning eller använd navigeringen ovan för att lokalisera inlägget.
Inga resultat hittades
Sidan du begärde kunde inte hittas. Försök förfina din sökning eller använd navigeringen ovan för att lokalisera inlägget.
Låt inte Erdogan styra svenska nyheter
Den 16 november kan riksdagen besluta om en ändring i grundlagen som kan få stora konsekvenser för den journalistiska granskningen av Sveriges deltagande i internationella samarbeten.
Minns er mediepolitik, moderater
Inför valet ansåg Moderaterna att “Ett offentligt stödsystem till dagspressen är därför nödvändigt”, samt att “Momsen på tidningar bör avskaffas”. TU:s vd Johan Taubert påminner om detta i Göteborgs-Posten.
Remissvar om privatkopieringsersättning
TU vänder sig bland annat mot att den nya utgivarrätten inte nämns i utredningsförslagen, vilket innebär att utgivare inte skulle omfattas av privatkopieringsersättningen.
Remissvar om val till EU-parlamentet
TU kritiserar ett EU-förslag om regler kring val till Europaparlamentet. Det strider mot svenska tryck- och yttrandefrihetslagar att public service ska vara skyldiga att ge plats åt partier och enskilda kandidater.
Mommapriset till Camilla Jonsson på Realtid
Camilla Jonsson har i praktisk handling fullföljt tryckfrihetens intentioner genom sina publicistiska beslut som ansvarig utgivare trots hot om miljonskadestånd.
Juridisk rådgivning
Per Hultengård, jurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se
Jan Fager, jurist
08-692 46 06, 073-069 00 31
jan.fager@tu.se
