Marknadsföring
Marknadsföringslagen är en så kallad ramlag som innehåller generella regler om reklam. Lagen innehåller bland annat en lista med 31 stycken marknadsföringsmetoder som alltid är förbjudna. För att ett ingripande enligt marknadsföringslagen ska kunna ske mot reklam i tryckt skrift krävs att den är av rent kommersiell natur. Framställningen ska ha ett kommersiellt syfte och rent kommersiella förhållanden till föremål.
Inga resultat hittades
Sidan du begärde kunde inte hittas. Försök förfina din sökning eller använd navigeringen ovan för att lokalisera inlägget.
Inga resultat hittades
Sidan du begärde kunde inte hittas. Försök förfina din sökning eller använd navigeringen ovan för att lokalisera inlägget.
Mommapriset till Camilla Jonsson på Realtid
Camilla Jonsson har i praktisk handling fullföljt tryckfrihetens intentioner genom sina publicistiska beslut som ansvarig utgivare trots hot om miljonskadestånd.
Nya regler i förordningen om varannandagsstöd
Tidigare logistiska och ekonomiska villkor som uppställdes av PostNord visade sig svårt att realisera i praktiken och nu ändrar man i förordningen om varannandagsstöd.
Vapen, alkohol och kommunala bolag
TU:s jurister informerar kring frågor om juridik, etik och publiceringsbeslut och delar här med sig till medlemmarna.
TU säger ja till undantag för journalister
En statlig utredning föreslår kriminalisering av ”deltagande” i terroristorganisationer. Sedan tidigare har ”samröre” med sådana organisationer kriminaliserats. Det kan verka logiskt, men innebär också problem för journalister.
Viktigt med helhetsgrepp kring mediestödet
Tidningsutgivarna anser att utredningsförslaget om nytt mediestöd är bra och att regeringen måste ta ett helhetsgrepp med momsfrågan.
Juridisk rådgivning
Per Hultengård, jurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se
Jan Fager, jurist
08-692 46 06, 073-069 00 31
jan.fager@tu.se
