Marknadsföring
Marknadsföringslagen är en så kallad ramlag som innehåller generella regler om reklam. Lagen innehåller bland annat en lista med 31 stycken marknadsföringsmetoder som alltid är förbjudna. För att ett ingripande enligt marknadsföringslagen ska kunna ske mot reklam i tryckt skrift krävs att den är av rent kommersiell natur. Framställningen ska ha ett kommersiellt syfte och rent kommersiella förhållanden till föremål.
Inga resultat hittades
Sidan du begärde kunde inte hittas. Försök förfina din sökning eller använd navigeringen ovan för att lokalisera inlägget.
Inga resultat hittades
Sidan du begärde kunde inte hittas. Försök förfina din sökning eller använd navigeringen ovan för att lokalisera inlägget.
Vaccinationsbevis för reportrar
Behöver journalister som bevakar t ex ett sportarrangemang visa vaccinationsbevis? TU reder ut frågan.
Delseger för yttrandefriheten
Det tycks saknas den breda majoritet i riksdagen som brukar krävas för grundlagsändringar. Därför utgår TU från att förslaget om avskaffat grundlagsskydd för informationsdatabaser och söktjänster med personuppgifter inte kommer att genomföras.
TU säger nej till mera begränsningar av spelreklamen
TU yttrar sig över finansdepartementets förslag om nya begränsningar för spelreklamen – från ”måttfull” till ”särskilt måttfull” och avstyrker förslaget.
Stopp för spelannonser slår mot journalistiken
”Dra tillbaka förslaget om hårdare regler för spelreklam” uppmanar Per Hultengård, jurist på TU, och Gustaf Hoffstedt, generalsekreterare, Branschföreningen för onlinespel.
Budgetpropositionen för år 2022
Regeringen har överlämnat sitt förslag till statsbudget för år 2022 och TU sammanfattar.
Juridisk rådgivning
Per Hultengård, jurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se
Jan Fager, jurist
08-692 46 06, 073-069 00 31
jan.fager@tu.se
