Marknadsföring
Marknadsföringslagen är en så kallad ramlag som innehåller generella regler om reklam. Lagen innehåller bland annat en lista med 31 stycken marknadsföringsmetoder som alltid är förbjudna. För att ett ingripande enligt marknadsföringslagen ska kunna ske mot reklam i tryckt skrift krävs att den är av rent kommersiell natur. Framställningen ska ha ett kommersiellt syfte och rent kommersiella förhållanden till föremål.
Inga resultat hittades
Sidan du begärde kunde inte hittas. Försök förfina din sökning eller använd navigeringen ovan för att lokalisera inlägget.
Inga resultat hittades
Sidan du begärde kunde inte hittas. Försök förfina din sökning eller använd navigeringen ovan för att lokalisera inlägget.
Mediestödspropositionen
Regeringens mediestödsproposition har i dag offentliggjorts. TU redovisar här en sammanfattning av innehållet.
Delbetänkandet ”En inre marknad för digitala tjänster – ansvarsfördelning mellan myndigheter”
TU har svarat på en remiss kring de myndigheter som ska ha ett ansvar under DSA när det lagpaketet implementeras i Sverige, och lyfter särskilt frågan kring ansvarsfördelningen mellan Konsumentverket (KO) och Myndigheten för press, radio och tv (MPRT) avseende marknadsföring.
Skrivelse till Riksdagens justitieutskott
Tillsammans med Journalistförbundet, Reportrar utan gränser och Civil Rights Defenders, skriver TU till ledamöterna i Riksdagens Justitieutskott angående lagstiftning mot “munkavleprocesser”.
Regeringen måste stå upp för den fria journalistiken
I en debattartikel uppmärksammar TU:s jurist Per Hultengård och advokat Ulf Isaksson det växande samhällsproblemet med munkavleprocesser – på engelska SLAPP (strategic lawsuits against public participation).
JK överklagar tingsrättsdom om ”Vaccinkrigarna”
Det är viktigt att domen överprövas då den annars i förlängningen riskerar att försvaga tryck- och yttrandefriheten.
Juridisk rådgivning
Per Hultengård, jurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se
Jan Fager, jurist
08-692 46 06, 073-069 00 31
jan.fager@tu.se
