Marknadsföring
Marknadsföringslagen är en så kallad ramlag som innehåller generella regler om reklam. Lagen innehåller bland annat en lista med 31 stycken marknadsföringsmetoder som alltid är förbjudna. För att ett ingripande enligt marknadsföringslagen ska kunna ske mot reklam i tryckt skrift krävs att den är av rent kommersiell natur. Framställningen ska ha ett kommersiellt syfte och rent kommersiella förhållanden till föremål.
Inga resultat hittades
Sidan du begärde kunde inte hittas. Försök förfina din sökning eller använd navigeringen ovan för att lokalisera inlägget.
Inga resultat hittades
Sidan du begärde kunde inte hittas. Försök förfina din sökning eller använd navigeringen ovan för att lokalisera inlägget.
Extra TU Live om mediestödet
Samma dag som regeringens utredare Mats Svegfors överlämnar sitt förslag till nytt mediestödssystem offentliggörs också finansdepartementets utredning om nollmomsfrågan. Därför hålls ett extra TU Live där vi diskuterar de presenterade förslagen.
Remissvar till Infrastrukturdepartementet – Dataakten
Europeiska kommissionens förslag till förordning om harmoniserade regler för skälig åtkomst till och användning av data.
Remissvar om skriftlighetskrav vid telefonförsäljning
TU håller med utredningen om att det inte behövs ytterligare inskränkningar avseende telefonförsäljning.
TU yttrar sig över förslag om bättre skydd mot otillbörliga affärsmetoder
Remiss om förslag till Europaparlamentets och rådets direktiv om ändring av direktiven gällande mer konsumentmakt i den gröna omställningen.
TU står bakom principiellt viktigt beslut om Realtid.se
Stämningsansökan mot Realtid.se avvisad, men samtidigt kan företagets ägare driva fallet vidare personligen. TU ser positivt på domen. Dock kvarstår grundproblemet.
Juridisk rådgivning
Per Hultengård, jurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se
Jan Fager, jurist
08-692 46 06, 073-069 00 31
jan.fager@tu.se
