Marknadsföring
Marknadsföringslagen är en så kallad ramlag som innehåller generella regler om reklam. Lagen innehåller bland annat en lista med 31 stycken marknadsföringsmetoder som alltid är förbjudna. För att ett ingripande enligt marknadsföringslagen ska kunna ske mot reklam i tryckt skrift krävs att den är av rent kommersiell natur. Framställningen ska ha ett kommersiellt syfte och rent kommersiella förhållanden till föremål.
Inga resultat hittades
Sidan du begärde kunde inte hittas. Försök förfina din sökning eller använd navigeringen ovan för att lokalisera inlägget.
Inga resultat hittades
Sidan du begärde kunde inte hittas. Försök förfina din sökning eller använd navigeringen ovan för att lokalisera inlägget.
TU avstyrker förslag om sekretess
Tidningsutgivarna (TU) har getts tillfälle att yttra sig över betänkandet (SOU 2021:99) ”Rätt mottagare – Granskning och integritet”.
Regeringen backar om spelreklamen
Regeringens förslag till skärpt reglering av spelannonsmarknaden innehåller bland annat krav på tillstånd för spelprogramvara och ett utökat förbud mot reklam för olicensierat spel. Samtidigt backar regeringen, efter kritik från TU med flera, på viktiga punkter.
TU Live: Schrems II
Inbjudan till TU:s medlemmar. Överföringar av personuppgifter utanför EU – kan vi använda amerikanska molntjänster i ljuset av Schrems II?
TU Live om rörlig bild och upphovsrätten
På onsdag den 15 december hölls ett digitalt TU Live om upphovsrättslagstiftningen kring länkning och inbäddning, mot bakgrund av att många redaktioner och mediehus vill kunna bädda in andras bilder och filmklipp från till exempel sociala mediekanaler.
Upphovsrättsdirektivet och utgivarrätten
TU har svarat på promemorian Upphovsrätten på den digitala inre marknaden (Ds 2021:30).
Juridisk rådgivning
Per Hultengård, jurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se
Jan Fager, jurist
08-692 46 06, 073-069 00 31
jan.fager@tu.se
