
Vad som helst!
Per Hultengård, chefsjurist, per.hultengard@tu.se.se
Jeanette Gustafsdotter, vd, jeanette.gustafsdotter@tu.se.se
TU säger nej till mera begränsningar av spelreklamen
TU yttrar sig över finansdepartementets förslag om nya begränsningar för spelreklamen – från ”måttfull” till ”särskilt måttfull” och avstyrker förslaget.
Stopp för spelannonser slår mot journalistiken
”Dra tillbaka förslaget om hårdare regler för spelreklam” uppmanar Per Hultengård, jurist på TU, och Gustaf Hoffstedt, generalsekreterare, Branschföreningen för onlinespel.
Budgetpropositionen för år 2022
Regeringen har överlämnat sitt förslag till statsbudget för år 2022 och TU sammanfattar.
TU yttrar sig över “Hårdare regler för nya nikotinprodukter”
TU har getts tillfälle att yttra sig över ett betänkande från utredningen om översyn av vissa frågor på tobaksområdet.
TU avstyrker reklamförbud för spel i vissa kanaler
TU har yttrat sig över den statliga spelmarknadsutredningen (SOU 2020:77) ”Ökat skydd och stärkt reglering på den omreglerade spelmarknaden”(Fi 2021/00300).
EU-parlamentet röstar för Publishers’ Right
Europaparlamentet röstade i dag för en modernisering av EU:s upphovsrättsregler. Förslaget kommer att bidra till en mer hållbar och digital framtid för Europas nyhetsmedier.
Normer för annonsering
Tidningsutgivarna och Sveriges Tidskrifter har fastställt föreliggande normer för annonsering att gälla från och med den 1 januari 2010. Normerna som redovisas i avsnitt I nedan, reglerar förhållandet mellan medieföretag och annonsör eller beställare vid köp, försäljning och förmedling av annonser i digitala och tryckta tjänster och produkter i de fall andra villkor inte överenskommits.
Rekommendationer angående reklamidentifiering
Att säkerställa den redaktionella textens trovärdighet är för tidnings- och tidskriftsföretagen/förlagen och den ansvarige utgivaren av största vikt. Läsarna skall, utan att tveka, vid ett hastigt påseende kunna skilja mellan en tidnings/tidskrifts redaktionella innehåll och sådan framställning som har annan avsändare, det vill säga annonser eller annat icke-redaktionellt innehåll.
Medieorganisationer gör gemensam sak om Publishers’ Right
TU, SJF och Sveriges Tidskrifter har skickat ett brev till samtliga svenska EU-parlamentariker för att sätta ljus på frågan om Publishers’ Right inför veckans viktiga omröstning
TU uppmanar EU-parlamentarikerna att rösta ja till ”Publishers’ Right”
Inför omröstning den 12 september till förslaget om en ”Publishers’ Right”, uppmanar TU de svenska EU-parlamentarikerna att rösta ja. Ett brev har skickats enl nedanstående till berörda. EU OCH UPPHOVSRÄTTEN TU – Medier i Sverige är branschorganisation för svensk...
TU:s rekommendation avseende telefonförsäljning/telemarketing (TM) t.ex. vid prenumerationsförsäljning och det nya kravet på skriftlig bekräftelse
Sedan 1 september 2018 krävs ett skriftligt godkännande i efterhand för att ett avtal, om t ex ett tidningsabonnemang, som träffas vid telefonförsäljning ska vara giltigt. För att underlätta för TU:s medlemmar att motsvara de nya kraven och samtidigt inte göra det onödigt krångligt har TU utformat följande rekommendationer.
Lotteriinspektionen hotar fria medier
DI debatt 7 januari 2018. Inför 2018 kraftsamlar Lotteriinspektionen genom att skicka ett stort antal vitesförelägganden till Sveriges dagstidningar. Norr och söder, stad och land – alla drabbas de av inspektionens hot om hundratusentals kronor i viten. Upphovet är...
Lotteriinspektionen hotar fria medier
DI debatt 7 januari 2018. Inför 2018 kraftsamlar Lotteriinspektionen genom att skicka ett stort antal vitesförelägganden till Sveriges dagstidningar. Norr och söder, stad och land – alla drabbas de av inspektionens hot om hundratusentals kronor i viten. Upphovet är...
GDPR på fem minuter – TU:s checklista
TU har haft ett välbesökt seminarium om den nya dataskyddsförordningen (GDPR). I samband med detta presenterades en check-lista, som nu finns tillgänglig för anställda på TU:s medlemsföretag. Hämta checklistan här>>
TU tar täten med rekommendation om natives
”Native advertising” och andra former av annonsörsbetalt/-sponsrat innehåll i redaktionella medier är en viktig och alltmer betydelsefull affärsintäkt för medieföretagen. Men det ställer samtidigt krav på tydlighet mot läsare och användare. Och det finns inga...
Juridisk rådgivning
Per Hultengård, chefsjurist
08-692 46 46, 070-815 75 29
per.hultengard@tu.se
Jeanette Gustafsdotter, vd
08-692 46 90, 070-624 45 56
jeanette.gustafsdotter@tu.se
